Pst! Miskastniek, gribi daudz naudas?

Varu derēt, ka neviens neatceras, bet pirms 15 gadiem interneta gaisu tricināja WEB 2.0. Tāpat kā pirms desmit gadiem informācijas tehnoloģiju guru bubināja par “blockchain”, pirms pieciem gadiem par “Big Data” un šobrīd par mākslīgo intelektu. Visas šīs tehnoloģijas nāca kā panaceja neeksistējošām problēmām. Kāpēc? Jo “startapi” ir “bada spēles” cilvēkiem, kas pārtiek no roltoniem un Japānā tapušiem erotiska rakstura attēliem. Viņu sapnis ir nokļūt apsolītajā zemē, paradīzē, Silīcija ielejā, kur viņus sagaida 72 jaunākie “iMaci” un 10 gigabitu interneta pieslēgums.

“Startapu” dzīvotspēja ir tāda pati kā zīdainim, kas dzimis viduslaiku galmā, septītajā asinsgrēka paaudzē. Ja tavs produkts nerisina reālu problēmu, tas nomirs, tāpēc no WEB 2.0 ēras ir palikuši tikai sociālie tīkli, jo tie izkonkurēja reklāmas tirgu no tradicionālajiem medijiem.

Katrā sociālajā grupā veidojas savas autoritātes, kurām tad pārējie grupas biedri cenšas līdzināties. Visvienkāršākais piemērs ir pārticība – ja cilvēkam pieejams daudz vairāk līdzekļu, viņš var atļauties to, ko cilvēki, kam ikdienā smagi jāstrādā, sauktu par “sapņu dzīvi”. Kā tev šķiet, kāpēc līgavām ir baltas kleitas? Tas simbolizē šķīstību un nevainību? Nekā! Baltas kāzu kleitas ir Lielbritānijas karalienes Viktorijas dēļ – viņa pirmā uzvilka baltu kāzu kleitu. Tas nebija tikumības vai šķīstuma simbols, tas bija tikai un vienīgi greznības un bagātības apliecinājums. Attīstoties tekstila industrijai, drīz katrai Latvijas lauciniecei ar dubļiem uz sejas varēja pārdot baltu kāzu kleitu. Reklāmas nozare ir ļoti smagi strādājusi, lai luksusa preces padarītu pieejamas jebkuram, bet īpaši muļķiem. Muļķu ir ļoti daudz, bet viņi nekad paši nesakrās kādai dārgai lietai.

Manuprāt, tas ir absolūti ģeniāli, ka var iedot muļķiem kredītu kāzu kleitai + panākt, ka viņi maksā trešajai pusei procentus par savu stulbumu.

Vēl viens piemērs par luksusa pārdošanu muļķiem ir avioceļojumi. Salīdzinoši nesen ceļošana ar lidmašīnu bija ļoti dārgs prieks, bet šodien cilvēks ar vidējo algu mēnesī var veikt vairāk nekā 20 lidojumu! Lidošana sen nav nekas ekskluzīvs, taču reklāmas industrija ļoti smagi strādā pie tā, lai cilvēkiem saglabātos šī ekskluzivitātes ilūzija pat starp 150 analfabētiem ar alkoholu izelpā un šampinjonu augsni zem nagiem.

Lidostas ir piekrautas ar alkoholu, cukuru un smaržām, uz katra soļa ir reklāmas stendi ar skaistiem cilvēkiem un visjaunākajām tehnoloģijām, lai radītu to patīkamo svarīguma un piedzīvojuma kņudu vēderā. Nedaudz alkohola un cukura asinīs ir gana stiprs stimuls, lai pārveltu lumpeņa smadzeņu stāvokli no “jāpietaupa nauda alimentiem” uz “es jutīšos vēl labāk ar šo jauno telefonu”.

Ja tu esi dzīvojis deviņdesmitajos, noteikti zini par MLM jeb tīkla mārketingu, jeb IDI (idiots meklē idiotu). Ja tu esi tikko pilngadīgs – tas notika tā, ka dīleris komplektē grupiņu, demonstrē pārcenotu un nevajadzīgu drazu un par tās cenu informē, uzrakstot to uz lapiņas un paslidinot tev pār galda virsmu. Protams, tu vari iegūt atlaidi un pat nopelnīt, bet tad tev būs jāmeklē idioti un jāpārdod viņiem nevajadzīga draza. Arī šodien pastāv IDI mārketings, bet, ņemot vērā izmaiņas likumdošanā, kas ierobežo piramīdshēmas, tas darbojas pieklusinātā režīmā. Likumdošana ir attīstījusies, lai pasargātu patērētājus. Bet mārketings neguļ, tas meklē jaunus ceļus pie idiotiem.

Ilgi nevarēju saprast – kāpēc manā vērtību skalā influenceri atrodas ļoti tuvu dziedniekiem, astrologiem un homeopātiem? Kā jau pienākas katram sevi cienošam internetantropologam, metos pētīt problemātiku lauka pētījumā un piesekojos vairākām Latvijā pazīstamām personām. Ne tādām, kuras ir pazīstamas visā Latvijā, bet drīzāk – nišas jeb mikroslavenībām, tādām kā Laura Ikauniece, Dārta Daneviča, Lelde Ceriņa, Ieva Florence, Diāna Kubasova un citām (pārsvarā) dāmām, kurām ir pat vairāki desmiti tūkstošu sekotāju sociālajos tīklos.

Sapratu, ka, līdzīgi kā HIV vīruss, tīkla mārketings ir piedzīvojis mutāciju un tagad ir saucams par influencefalītu (Hahaha, baigi labs, ne?). Visas šīs dāmas un atsevišķie vīrieši ar savām bildēm pārdod saviem sekotājiem ilūziju par panākumiem un ikdienu, kas sastāv tikai no miesīgām un garīgām baudām: “Šeit ir manas ekobrokastis ar biojogurtu, ko gatavo X uzņēmums tepat Latvijā. Šeit ir mans saldējuma launags Klusajā centrā ar atkailinātu kāju pie “Art nouveau” nama, lai izceltu, cik stilīgas ir manas kurpes, starp citu, šīs kurpes gatavo mana draudzene, šeit ir viņas galerijas adrese. Šeit ir manas pusdienas jaunajā un stilīgajā restorānā, iesaku visiem te nākt. Šī ir mana jogas un meditācijas nodarbība, jo man ir laiks rūpēties par savu fizisko un garīgo veselību, nāciet arī jūs. Vakariņas ar mīļoto #blessed. Šeit esmu vannā, malkoju šo brīnišķīgo šardonē no XX vīna galerijas, tikai 25 eiro par pudeli.”

Esmu nonācis pie secinājuma, ka cilvēki, kas seko influenceriem, ir tie paši, kas deviņdesmitajos pirka uztura bagātinātājus. Viņiem vai nu ir vienalga, ka viņiem kā franču zosīm baro reklāmas, vai arī viņi tās nepamana, jo ir pārāk aizņemti, sēžot savā 8 stundu rutīnā, sapņojot par bezrūpīgu un pārtikušu dzīvi. Lasītāj, tava dzīve ir laika nogrieznis ar konkrētu sākumu un beigām. Cik neapgāžams fakts ir tava piedzimšana, tik neapgāžams ir fakts, ka tu nomirsi. Katra sekunde tuvina tevi neizbēgamai nāvei, un katra šī sekunde, veltīta influencera profilam, nodrošina viņam to bezrūpīgo “sapņu dzīvi”, nevis tev. Izmanto savu laiku lietderīgi!

4 Replies to “Pst! Miskastniek, gribi daudz naudas?”

  1. Diezgan prasts skats uz tehnoloģijām.
    Daudzas lietas nerisina “reālas problēmas”, bet gan sniedz soli uz nākamo līmeni.

    Cilvēka “reālās problēmas” jau ir tikai ēs, gulēt, pisties un lai tevi nenogalina zvēri un gadalaiks.
    Tas arī viss.
    Ja tev ceha rakstniek, būtu beidzot dīvē piselīga draudzene un normāla māja pilna ar alu un paiku, tu, ja liktu izvēlēties, visdrīzāk atteiktos no sava gaYphona.

  2. Esmu ITšņiks, kurš strādā startaperu vidē jau 7. gadu. Man ir pohuj uz visām tām idejām. Maniem kolēģiem arī ir pohuj. Pa lielam visiem ir pohuj, ko viņi taisa, vai kur strādā. Alga nav pohuj, visādi tusiņi un dzerstiņi nav pohuj, mītiņi, kuros runā par kvarterlī forkāst nav pohuj, jo tur var browsēt Bellas Delfīnas premium snapchatu un ik pa brīdim pajautāt vai šitā huiņa skeilosies. Un tā ir pareizi, būt selfiš end erogent ir civilizācijas izaugsmes nākotne.

  3. Taisnība. Latvānija ir pilna ar debīliem dauņiem.
    Vel ko varu piebilst – latvāņi ir ar mieru maksāt par savas zemes piediršanu. Tb – 30cm^2 iepakojumi 2cm^2 SDkartēm, plastmasas trauki, 4 desas/siera šķēles iepakotas tāda pat svara plastmasā.
    Ģeniāla, bļet, tautele.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *