Latviešu tradīcijas un paražas ir lūzušas

Jau vēstīts, ka portāls Cehs.lv ir veicis socioloģisku pētījumu, kurā lielākā sabiedrības daļa (proti, deviņi no desmit aptaujātajiem) ir paudusi neapmierinātību un sašutumu par diriģenta Māra Sirmā paziņojumu – alkohola lietošana Dziesmu un deju svētku laikā traucē un būtu aizliedzama. Tā kā vienmēr esmu uzskatījis sevi par vājo aizstāvi un inteliģences mugurkaulu, arī šoreiz es nostāšos mazākuma pusē un teikšu skaļu „Jā! Jā, Māri, tā ir!” Taču tas nebūt nav viss. Ar grāmatu kluba biedriem apspriedāmies arī par citām senām latviešu tradīcijām, svētkiem un publiskiem pasākumiem, kuros prasītos pēc stingrākas nostājas, tāpēc nāku klajā ar sekojošiem ierosinājumiem, kuri, ceru, taps sadzirdēti un ņemti vērā.

Mārtiņdiena
Pēc ilgākas diskusijas ar PETA pārstāvjiem, nonācām pie kopēja lēmuma – Mārtiņdienā gaiļa kaušana tomēr ir absurda un neētiska. Kā izteicās Mārtiņdienas fanāts un vēsturnieks Mārtiņš Mārcis Vasiļjevs: „Ar gaiļa asinīm apslacīta zirga kreisā pakaļkāja, saskaņā ar latviešu tradīcijām, nodrošina kumeļa veselību nākamajai sezonai. Taču nav skaidra informācija vai šādu efektu nevar panākt praktiski jebkuras dzīvnieka asinis. Kāpēc tieši gailis? Vēsture klusē.” Eksperimentālos nolūkos nākamajā Mārtiņdienā novērosim vai gadījumā šo pašu funkciju neveic arī melnā stārķa un brūnā lāča asinis.

Jāņi (vasaras saulgrieži)
Gadiem ilgi neatņemama svētku sastāvdaļa ir bijusi jāņuguns dedzināšana, taču, manuprāt, tā ir pārvērtēta. Tradicionāli ugunskurs no saules rieta līdz saules lēktam ir saistīts ar spēka un auglības iegūšanu jāņuguns apspīdētajiem ļaudīm un laukiem. Reāli domājot – kas tā par huiņu?! Turklāt medicīnas centri katru gadu saņem neskaitāmus izsaukumus, kas saistīti tieši ar ugunskurā gūtajām traumām. Aizliegt ugunskurus. Neesam taču piromānu un svilinātāju tauta, vai ne?

Kūlas svilināšana
Šajā sakarā radikālu ieteikumu nav.

Jaunais gads
Apvienojot Māra Sirmā ieteikumus par Dziesmu svētkiem un manus ieteikumus par Jāņiem, manuprāt, ir visai skaidrs, ka jaunajā gadā iztiksim bez alkohola, bez pirotehnikas un liekiem paskaidrojumiem. Taču ne vārda par gaiļa kaušanu vecgada naktī.

Lieldienas
Apsverot Lieldienu reliģiskos faktorus, aicinu atteikties no olu krāsošanas un to sišanas, turklāt ir pamats aizdomām, ka šos svētkus mārketinga nolūkos ir iedibinājusi Latvijas olu ražotāju asociācija.

Praids
Kaut arī sākotnēji nebiju plānojis sniegt ieteikumus Praida norisei, tā rīkotāju pārstāvji ar mani sazinājās: „Čivz Senci, no sašutušajiem Latvijas olu ražotāju asociācijas pārstāvjiem nejauši padzirdējām ziņu par paredzētajām izmaiņām Lieldienās. Vēlējos vaicāt – sakarā ar to, ka šī tradīcija paliek brīva, varbūt olu krāsošanu un sišanu kontekstuālā līmenī varētu uzturēt mēs? =)” Šis jautājums vēl tiks izskatīts.

Festivāli
Importa un pašmāju māksla un kultūra ir nozīmīga latviešu tautas izglītošanās sastāvdaļa, taču ēverģēlību potenciāls šādos pasākumos novērš jauniešu uzmanību no tā, kas patiesi svarīgs – kvalitatīvs melanholiskais baudījums un emocionālais lādiņš, tāpēc, apsverot visus faktorus, aicinām aizliegt kopoties (t.i. grūsties) telšu pilsētiņā vai festivālu teritorijā. Izņēmums ir festivāls “Pestivāls”, jo tur gluži vienkārši nav ar ko grūsties.

4 Replies to “Latviešu tradīcijas un paražas ir lūzušas”

  1. eeee… un kur tad ziemas saulgrieži, vairākkārtējie gadatirgi brīvdabas muzejā? Man vispār nav skaidrs kāpēc gadatirgus ir jājauc ar kautkādiem māksliniekiem kuri dzied, dejo un tauta tikām dzer alu??? Atnāci, nopirki savu huiņu un ej mājās! ko vēl gribi?

  2. nu gan jūs uzklupāt autoram par to, ka redz, viņš nav pievienojis pārskātu par jūsu ieteiktajiem svētkiem. Tikpat labi varētu aizrādīt Džimijam Peidžam to, ka viņš vienā ģitārsolo nav pievienojis super kūlīgo bībopa trapeci

  3. Lieldienās pilnīgi visas olas būtu jāsabāž Lieldienu zaķim atpakaļ dirsā!
    Piekrītu, ka gadatirgus ir jāaizliedz, jo tie sen vairs nav nekādi gadatirgi…

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *