Kultūrvēsturiskais mantojums

Tā kā pēdējā laikā plašas diskusijas izraisījis Okupācijas muzejs, tad vēlamies šajā jautājumā paust arī stingru CEHS.lv viedokli. Protams, ka Okupācijas muzejs jāsaglabā, jo šai ēkai ir neaprēķināma kultūrvēsturiskā un arhitektoniskā vērtība! Tāpat, ierosinām piešķirt neapstrīdamu kultūrvēsturiskā mantojuma titulu arī sekojošajām celtnēm:

1

2

3

4

5

6

7

8

Šīs celtnes jāaizsargā ar likumu un to mīlēšanu jāparedz Satversmes Preambulā, lai netiktu pieļauta tikpat sāpīga kļūda, kā savulaik izsaimniekojot un nojaucot vienu no izcilākajiem Latvijas kultūrvēsturiskajiem pieminekļiem – Rīgas Sporta pili!

Tāpat uzskatām, ka Rīgas bruģi nevajadzētu uztvert kā kultūrvēsturiskā mantojuma kopumu, bet gan katru bruģakmens gabalu skatīt kā atsevišķu kultūrvēsturiskā mantojuma objektu. Tos vajadzētu numurēt un iegrāmatot, lai pēc tam izdotu bilžu grāmatu sērijas “Rīgas bruģis”. Nevajadzētu apstāties ar Krišjāņa Barona ielas bruģēšanu, bet ievest Rīgā bruģi no citām Latvijas pilsētām un pakāpeniski bruģēt visu pilsētu (sākot ar Akmens tiltu, jo bruģis taču ir no akmens). Arī Okupācijas muzeja piebūvi jāceļ no bruģa.

Viscaur bruģēta galvaspilsēta rosinātu arī latviskās dzīvesziņas uzplaukumu, jo ikkatram rīdziniekam jebkurā brīdī būtu iespēja palikt zem akmens savu bēdu.

25 Replies to “Kultūrvēsturiskais mantojums”

  1. Zināmu laika periodu šīs ēkas pārstāv. Sēnīte, Dubultu stacija, Muzejs – modernismu. Gandrīz visas LDz stacijas (īpaši koka ēkas) jau ir kultūrvēsturisko pieminekļu sarakstā.

    Problēma ir cita – uzskatīt Birkerta kastītes par augstvērtīgu arhitektūru.

  2. Nils Biruta Ušakovs,
    Uzvaras fallu varēs iekļaut kultūrvēsturiskā mantojuma objektu sarakstā tikai pēc tam, kad tam atjaunos nolupušo krāsojumu 7 varavīksnes krāsās. #proudtobeurla

  3. Sametis,
    Ja bērnībā ziemas neesi pavadījis ar mēli pielipis pie 7. attēla kultūrvēsturiskā objekta, tad 4. attēlā ir pagrūti saskatīt izcirstos Latvijas mežus un izžuvušo Daugavas gultni.

  4. quote 4. bildes piederību latviskajam nodod fons. Pat Gaiziņš nav tik augsts kā fonā esišie kalni.

    Man arī sākās patriotiskais noļukums, kad ieraudzīju šo momentuzņēmumu. Dirsošs betona suns neizdirsa Gaiziņu. Ož pēc aukstā kara.

  5. Es šeit neredzu RTU jauno korpusu vecrīgā, veco stacijas pulksteni (kuram lampiņas skujiņā gāja uz augšu), Siguldas veco staciju un Kubes kalnu. Nu ja, pareizi, viss nojaukts, izpārdots un prihvatizēts. Vandāļi!

  6. Domājot par Palmiras tempļu likteni, 9.maija lozungiem pie falla Pārdaugavā un kavējoties jaunības atmiņās par ļeņinekļiem katrā Latvijas pilsētā, man aizvien stingrāks kļūst viedoklis, ka kultūra jānošķir no ideoloģijas jebkurā gadījumā un variantā. Tai skaitā nav pareizi arī fetišizēt Okupācijas muzeju kā kultūrvēsturisku vērtību. Ideoloģiski, politiski un tautas vēstures nozīmīgs objekts – jā. Bet ne jau kultūras piemineklis. Ceham taisnība.

  7. btw, ja man būtu teikšana, es ieteiktu izmainīt protokolu, lai oficiālās delegācijas vestu nevis uz Okupācijas muzeju, bet gan uz Brīvdabas muzeju. Kāpēc Latvija jāpozicionē kā vaimanoloģijas zeme?! Vai tad mums nav nekā pozitīva?!

  8. Nils ar visu Единая Россия LV filiāli noteikti piekristu solaris – kādēļ jāskatās pagātnē, jo īpaši ja tas attiecas uz PSRS veikto LV okupāciju? Vajag soļot uz priekšu un raudzīties uz nākotnē! Kāpēc jāatceras par 50 okupācijas gadiem? Kam vajadzīga tā sataļinisma noziegumu atzīšana un pielīdzināšana nacisma noziegumiem? Ko tas dos, ja pasaule, vai vismaz Eiropa, beidzot sapratīs, ka PSRS bija līdzvērtīgs veidojums nacistiskajai Vācijai, bet pašreizējie PSRS mantinieki to mēģina reanimēt? Nav ko vaimanāt, jādomā pozitīvi!

  9. Vajag apvienot Okupācijas muzeju ar Brīvdabas muzeju un centrāltirgu. Vaimanu valsts ar satrupējušām pirtīm un vienkāršo cilvēku apčakarēšanas mehānisma paraugu.

  10. Brīvdabas muzejs jau nu gan nav novēršanās no pagātnes.
    Un pārspīlēšana (tipa, es tikpat kā noliedzu staļinisma noziegumus) nav korekta diskusijas forma.
    Bet ko nu es te pārgudram aizrādu.

  11. Brīvdabas un Okupācijas muzeji apskata diezgan atšķirīgus vēstures posmus un atšķirīgus vēsturiskos aspektus. Tāpēc vienu ar otru neaizstāt.
    Par diskusijas formu. Es citēju Nilušku & Co, nevis Tevi. Tavi un viņa izteikumi formas un satura ziņā satur zināmas līdzības.

    Padomā par to.

  12. U, lietošu banālo frāzi – nestāsti man, ko man vajadzētu darīt, un es neteikšu tev, kur tev vajadzētu iet. Kur es tevi savās domās pasūtīju, gan jau pats noprati, idiņ.

  13. Redzu, ka sekoji mana padomam, padomāji un atklāji, ka man ir taisnība. Taisnība ne vienmēr ir patīkama, tas tiesa. Bet tāpēc jau nevajag zaudēt veselo saprātu un emocionālo stabilitāti.

    Padomā par to.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *