Argumentācijas šmurgulība

Visi Cehs.lv biedri ir rūdīti flaneļa kreklu mačo. Pat mūsu kolektīva vienīgā sieviete izskatās pēc rokera no Village People, taču tas nenozīmē, ka mums nepiemīt intelekts, sentiments un empātija. Pēc krosfita treniņa mēs ejam uz Ozīrisu dzert zaļo tēju un analizēt Prusta darbus. Ilgu laiku mūsu mērķis bija izprovocēt sabiedrībā diskusiju par aktuāliem jautājumiem, lai informācijas apmaiņa izglītotu lasītāju, taču, izvērtējot komentārus pie Cehs.lv pēdējās Delfi.lv versijas, sabruka pēdējās ilūzijas, ka vidējais komentētājs ir kas vairāk par provinciālu vientiesi ar cūkas intelektuālo kapacitāti.

Mēs nepadosimies, bet mainīsim taktiku. Tā vietā, lai censtos motivēt vidējo latvieti pašizglītoties, mēs iesim pro-aktīvu taku un informāciju barosim jums “ar karoti”, tāpēc noēdiet līdz galam iesākto krabju nūjiņu un lasiet uzmanīgi, jo sekojošo jēdzienu lietojums jūsu argumentācijā nosaka, kurā aizgalda pusē atrodaties.

“Dabīgs”.

Šis jēdziens ir izstiepts no Polijas ābola līdz seksuālajai orientācijai. Problēma ar “dabīgs” ir tā biežā lietojuma konteksts, kas implicē, ka pastāv kaut kas nedabīgs vai pretdabīgs. Pašos pamatos pieņemot, ka daba ir noslēgta sistēma (visums), jebkura substance vai process tajā ir dabīgs. Taču vidējais latvietis ar “nedabīgs” asociē drīzāk to, kas nav sastopams florā vai faunā, vai drīzāk – to, ko viņš nezina par floru un faunu.

Piemēram, nātrija glutamāts, kas starp bezcerīgām mājsaimniecēm zināms kā legālā narkotika un inde, ir sastopama tomātos, sēnēs, kartupeļos un ļoti daudzos citos produktos. Protams, šmurguļi, liekot roku uz Rēriha grāmatnīcas grāmatas, apgalvos, ka pastāv atšķirība starp molekulām, kas izveidojas tupenī vai mēģenē. Bet dažādi iegūšanas paņēmieni nepadara vienu un to pašu molekulu atšķirīgu -tas ir absurds jau pašā būtībā. Starp citu, nātrija glutamāts ir pilnīgi nekaitīgs.

“Pareizs jeb īsts”

Vēl viens svarīgs homo cūkas go-to malds ir tāds, ka pastāv kaut kas “īsts”, jeb “pareizs”, piemēram, “pareizi pagatavots ēdiens”, vai “īsts darbs ir tāds, ko dara ar tulznām klātām rokām”, vai, “pastāv dzimuma un nacionalitātes arhetipi”. Mēs, akadēmiķi, to saucam par esenciālismu. Tā pamatā ir uzskats, ka visam eksistē ideālā forma, ko veido tikai viena atribūtu kombinācija. Necitēšu jums metafiziku, jo tas būtu kā cūkas barot ar safrānu – jūs nepazītu atšķirību, bet man tas būtu galēji nelietderīgi iztērēts resurss.

Lūk analoģija, kura būs saprotama – šašliks. Katru gadu 23. jūnijā jūs esat provincē, ielejat glāzē alkoholisku suslu no 2 litru pudeles un metaties sarunā ar pusmūža imbicīli par to, kas ir pareizs šašliks. Bet visums nav radies ar elementu šašliks. Šim ēdienam nav definīcija. Šveicē zem stikla kupola nestāv nolikts šašlika etalons.

…un kas, jūsuprāt, ir īsts vīrietis, vai īsts latvietis? Kādu konkrētu atribūtu kombinācija, vai to neesamība? Ja tā, tad atšķirībai starp vīrieti un sievieti vai latvieti un krievu ir jābūt ļoti niecīgai, jo pamatā mūs veido vieni un tie paši elementi, šūnas, ķīmiskie un elektriskie procesi, mēs visi redzam, runājam, domājam, mīlam un nīstam. Ja ir atšķirība, piemēram, starp latvieti un krievu, tad katrā latvietī ir jābūt tādai īpašībai, kas nepiemīt nevienam krievam un otrādāk. Un kas tas ir? Ja nezini, tātad esi spējīgs domāt. Ja zini – visticamāk esi Rībena vai Iesalnieks.

“Vērtības”

Kad tu esi bērns, vērtība ir ļauna atruna vecākiem, ko tie izmanto, lai nepirktu tev rotaļlietu. Vērtība skolā ir tas, ko tu meklē matemātikas stundās. Kad tu esi pieaudzis, vērtība ir jebkura atšķirība starp diviem salīdzināmajiem vai atskaites punktu. Bet ar vērtību allaž saprot tikai pozitīvu diferenciāli, tāpēc tā lietojums tik labi kalpo kā propagandas un populisma rīks, jo tā piemērošana palīdz nostādīt vienus pārākus par citiem. Piemēram, tradicionālas ģimenes vērtības liek izklausīties, ka netradicionālas ģimenes ir sliktākas pat apstākļos, kad laulāts vīrietis un sieviete ir alkoholiķi, bet nereģistrētā kopdzīvē esoši viena dzimuma partneri ir inteliģenti un pārtikuši.

“Tradicionāls”

Tradīcija ir vēl viens dārziņš kurā rušināties mīl abi intelektuālā spektra ekstrēmi – akadēmiskās izcilības un pilnīgi idioti. Tieši otrie pēdējā laikā ir sasparojušies vārda “tradicionāls” lietošanā, attiecinot to ģimeni, vērtībām, rituāliem, un visos citos centienos validēt savu subjektīvo viedokli, kura naratīvs ir: viss pārbaudītais ir labs, viss jaunais ir bīstams un bailīgs. Arī tradīcijas jēdziens ir nonivelēts no vēsturiskas nozīmes liecības līdz reparatīvai darbībai.

Viens piemērs – tautas tērpi ir svētku drānas laikos, kad apģērbs nebija viegli pieejama prece, tie nes nozīmi kā vēsturisku kultūras rituālu sastāvdaļa, nevis aktuāla nepieciešamība. Līdzīgi kā ar vērtībām, arī ar tradīciju tiek asociētas tikai pozitīvas vērtības. Piemēram, pieņemot, ka dažādos laikos un vietās ir bijis aizliegts aborts, vai mēs varētu uzskatīt drēbju pakaramos par tradicionālu krīzes kontracepciju? Tas, ka bērnu pēršana bija plaši izplatīta audzināšanas metode, nepadara to par saglabāšanas vērtu tradīciju!

Ir vēl ļoti daudz problēmu jūsu argumentācijā, bet par tām citu reizi, Soross un Kremlis mums nemaksā par raksta garumu.

37 Replies to “Argumentācijas šmurgulība”

  1. Šis ir viens skaists pisaks pa saulīti visiem pāķiem, gan prātā, gan lokācijā. Cerams aizies, un uz sevi kritiski spēs pazavērties līdzcilvēki.

  2. Da labi! Latvietis parastais (homo-provincialis) uz sevi kritiski paskatīties neprot un nekad nepratīs. Viņš dzīvo pareizi, tradicionāli, uzturot dzīvas īstās vērtības! Un punkts.

  3. Vienkārši un perfekti. Arī plastmasas maisiņš ir dabīgs un taisīts no dabas dotiem materiāliem. Nav īsti iespějams radīt ko nedabīgu. Cita lieta – dabā eksistējošs sadalīšanās mehānisms vai kunģī un zarnās esošās baktērijas, fermenti, kas paredzēti konkrētu vielu şķelšanai.

  4. Tovarišč načaļņik, atver durvis! – no visa spēka klapējot ar tumšo enerģiju par cietuma dzelzs durvīm, auroja Visums.

    Es neesmu vainīgs! Viņa pati atnāca! Nu tovarišč načaļņik! Nu, līdz tiesai vismaz izlaid! – Visuma balss kļuva jau lūdzoša. Perspektīva bezgalīgi palikt ieslēgtam šajā utu un pelējuma pārņemtajā kambarī Visumu nudien neapmierināja.

    Un, galvenais, par ko?! Normāli taču dzīvoja – galaktikas griezās viena ap otru savās kopās. Zvaigznes dzima un mira. Zvaigžņu putekļos jaunas planētas vienā laidā aizpildīja tukšo telpu. Reliktais starojums arī vēl diezgan ciešamā līmenī. Bet te, atliek vien sasieties ar kaut kādu nereālu aromātu smaržojošu būtni no citas dimensijas, kā uzreiz ņem un ieslēdz karcerī. :(

    Visums uzmanīgi apsēdās uz satrunējušās lāviņas, paskatījās uz netīro podu karcera stūrī un centās sakoncentrēties.
    Varbūt viņu ieslēdza nevis dēļ sasiešanās ar to būtni, bet te ir kaut kāda afēra? Varbūt kaut kādi žuļiki to būtni bija piesūtījuši, lai tagad varētu izspiest no Visuma kaut ko? Piemēram, kādu galaktiku atņemt? Vai piespiest, lai viņa tumšā enerģija strādā citu pasauļu labā?
    It kā jau viņam ar pasaulēm citās dimensijās tā īsti konflikti nav bijuši, un neko diži bagātas ar galaktikām arī viņš nav. Tumšā enerģijā, it kā jā, tās Visumam bija diezgan. Bet vienalda, ir taču vēl krutākas pasaules par Visumu.
    Turklāt īstenot afēru, lai kaut ko aizstieptu uz citu dimensiju, būtu pārāk problemātiski.
    Bet varbūt grib viņu piebeigt, lai ieņemtu viņa aizņemto telplaiku?! Piemēram, iebarot tumšo matēriju tik daudz, ka Visuma reliktais starojums nodziest pavisam?
    Visums piecēlās no lāviņas un sāka nervozi staigāt pa kambari. Kaut kas nav, kā vajag.

    Tajā brīdī nograbēja un ar pretīgu čīkstoņu atvērās smagās durvis un Visums durvju spraugā ieraudzīja to, ko vismazāk gribēja te tagad ieraudzīt – Dievu.
    Nonākt ieslodzījumā un tur satikt Dievu, tas nudien neko labu nesolīja. Bet nekur glābties Visums vairs nevarēja.

    Pie manas augstākās godības, lai tu, Visum, zemojies tagad manā priekšā! – Dieva balss nogranda pa visu cietuma korpusu tik vareni, ka pat utis uz lāvām uzmestajos matračos sastinga no bailēm.
    Tu, Visum, tiksi izmainīts! Tu kļūsi par noslēgtu sistēmu! Jo tu sasējies ar Dabu. Tā būtne, ko tu ielaidi savā telplaikā, ir nelegāli klīstoša starp dimensijām, un neviena pasaule to nedrīkstēja pieņemt, lai paliktu atvērta sistēma. Jo Daba nes līdzi Apziņu. Ja tu ielaidi sevī, Visum, Dabu un Apziņu, tad tu nekad vairs nebūsi pilnībā atvērta sistēma!

    Visums klausījās Dieva balsī un trīcēja tā, ka ikvienā tā galaktikā šajā brīdī radās pa supernovai. Baisi, tas bija patiešām baisi!
    Visums nesaprata, kas tas ir – noslēgta sistēma, un kas īsti ir Daba un Apziņa. Taču bija skaidrs, ka pēc šiem Dieva vārdiem Visums nekad vairs neatgūs pilnīgu brīvību. Uz mūžīgi mūžiem paliks šā noslēgtā cietuma sienās. :(

  5. Te būs viens nopietns komentārs: neesmu ne homofobs, ne homeopāts, tomēr nespēju nejust mieta cieto galu, kad ar to tiek māts un bakstīts, ka “ja nespiedz no sajūsmas par divu geju laulības legalizēšanu, tad esi riktīgs pāķis”.
    Neiebilstu, man vienalga, tomēr šī idejas incepcija ir vienlīdzīga ar pretējās idejas incepciju. Man nesimpatizē, ne viena, ne otra savas uzbāzības dēļ.

  6. Pieņemu, ka “Dabīgs” vietā atbilstošāks būtu “Dabisks”

    DABISKS = tāds, kas radies dabā vai eksistē dabā (pretstatā cilvēka radītajam; pretmets – mākslīgs); dabas likumu nosacīts; tāds, kas piemīt no dzimšanas; likumsakarīgs, normāls.
    DABĪGS = tāds, kas saglabājis savu sākotnējo formu, pretstatā apstrādātam, pārveidotam (dabīgā šnicele); tāds, kas atbilst cilvēka dabai, raksturam; tāds, kurā izpaužas cilvēka daba, raksturs; nemākslots, neviltots; pretmets – nedabīgs.

  7. Kļūda viens: domāt, ka cilvēki grib būt gudri.
    Kļūda divi: domāt, ka viņus vajag padarīt gudrus.
    Kļūda trīs: skūt cūku.
    Pasaulē ir pietiekami informācijas, lai pašizglītotos. Ja cilvēks gribēs izglītoties, tad pirmais ko viņš darīs būs: pārtrauks lasīt izklaides portālus. Cehs.lv ir tikai savas humora izjūtas pārbaudījums.

  8. Juris – man gan šķiet, ka pilnvērtīgai pašizglītībai nevajadzētu atteikties no jebkādiem izklaides portāliem pavisam, jo cilvēka psihes līdzsvaram ļoti būtiski ir regulāri gūt pozitīvas emocijas, pat ja tas nedod racionāli skaidri saskatāmu devumu pašizglītībai.
    Vienkārši psihe tā ir iekārtota – ja cilvēks nesmiesies par kaut ko, tad viņa prāts var pārkarst vai, vismaz, viņa kopējā inteliģence kļūs vienpusīga, kā kaut kādam sociopātam.

  9. Juri, varbūt vienkārši dažus cilvēkus vajag nedaudz pamudināt aizdomāties par kritisko domāšanu.
    iespējams, mums katram dzīvē ir bijis kāds “skolotājs” vai cilvēks, kurš vairāk vai mazāk ierāda ceļu, pat ja tādu neatceramies. es ticu, ka nekas vēl nav zaudēts ;D

  10. “No cēlām idejām var dabūt pa purnu
    No lielas gudrības var iedirst biksēs
    Bet es eju, es eju uz mājām,
    Jo es eju dirst.”

    Man te arī viskautkas šķiet. Un, kā jau īstenam latvietim, ka mans viedoklis ir vispareizākais.

    Stulbums ir relatīvs, nevis absolūts. Par to liecina (doma špikota) starpība: cik ļoti cilvēks mēģina izlikties gudrāks nekā ir. Jo vairāk izliekas, jo stulbāks. Kāds varbūt nav intelektuāli apdāvināts, bet arī nekautrējas pateikt, ka vienīgā lieta, kur tā īsti orientējas ir atšķirība starp Coca-Colu un Pepsi. Visu cieņu, ja to nekautrējas atzīt.

    Es dzeru Pepsi.

  11. > Pieņemu, ka “Dabīgs” vietā atbilstošāks būtu “Dabisks”
    DABISKS = tāds, kas radies dabā vai eksistē dabā (pretstatā cilvēka radītajam;

    Un kopš kura laika, lūdzu, cilvēks ar visu sevis radīto nebūtu dabas sastāvdaļa?

  12. Bērnus vajag sist tā, ka put, turklāt vēl jāizdomā sistēma, lai viņiem radītu emocionālu šoku. Uz Ziemassvētkiem pie eglītes vajag sist līdz asinīm un asarām, protams. Kā dāvanu dzimšanas dienā un par labām atzīmēm. Draugu klātbūtnē, lai redz. Tā bērni jāaudzina. Lai neizaug pārāk gudri un nesāk kaut ko nesaprotamu dirst.

  13. Man gan patīk ideja par to, ka normālas un juridiski atzīstamas laulības ir tikai starp vīrieti un sievieti, JO šāda savienība spēj radīt pēcnācējus, JO pēcnācēju radīšana ir pilnīgi katra indivīda virsuzdevums un pamatfunkcija.

    Piedāvāju taisīt sociālu kampaņu orģijas veidolā, kurā savāksies visi heteroseksuālie Latvijas pilsoņi un masveidā koposies, radot pēcnācējus.Homoseksualā sabiedrības daļa turpat blakus varēs stāvēt un masveidā nošauties (kārties, slīcināties, dzert Feirī u.tt.), jo nespēs pildīt savu pasaulē nākšanas pamatfunkciju.

    Un šei arī “viss saliekās pa plauktiņiem” – Zigmārs no Preiļu novada ir stratēģiski svarīgāka sabiedrības daļa kā, piemēram, bija Marsels Prusts (runā, ka atklāts homoseksuālis).
    Bet vispār, Zigmāram po*uj – viņš nezin, kas ir Marsels Prusts, jo viņam ir skaidrs kāda ir dabiska un normāla pasaules kārtība.

  14. Ausma,
    kāpēc gan tu uzskati, ka esi labāka par homoseksuālu personu?

    Visiem dabā nav obligāti jāvairojas (ja nu tomēr to dara, tad labāk 18 gadu vecumā, nevis pie 30 (kad maģistra grāds, karjēra, – sieviete par vecdzemdētāju kļūst jau 23 gados).
    Homoseksualitāte pastāv arī dzīvnieku pasaulē; to var uztvert kā populācijas ierobežošanu pie pārāk liela populācijas blīvuma.

    Vai dabīgi ir dzīvot pilsētās, neizvēlēties tēviņu ar vislielāko testosteronu, bet gan piķa daudzumu? Vai dabīgi ir ēst pārtiku no lielveikaliem? Vai dabīgi ir medicīniski auklēties ar indivīdiem jau kopš dzemdībām un mākslīgi apaugļoties, lai neveselīgie gēni turpina vairoties?

    Cik vispār cilvēkveidīgā zvēra dzīvē palicis dabīgā? Homoseksuālims noteikti ir dabīgāks par dabīgo atlasi, (kura vairs nedarbojas), par maķīša paiku, kuru tu, Ausma pērc saviem bērniem, par spēlītēm telefonā un par tavu matu krāsu.

  15. solaris- nu ja!
    U- manis pēc… un kā vēlies.
    P.S. Sevi nepieskaitu pie ultra apgarotajiem, bet saprotu, ka cilvēka dabā ir pretoties visam. Līdz ar to arī problēmas sākas. Ļauj cilvēkam pašam izlemt.

  16. Juri,
    Tad jau tavs 1. punkts satur maldīgu apgalvojumu, jo ir cilvēki, kuri grib būt gudri, lai arī ko tas viņuprāt nozīmē.
    Maldīgs ir arī 2. apgalvojums, jo gudrība ir izdzīvošanas un pielāgošanās instruments. Vajadzība un vēlme vairot gudrību ir dabiska.
    Izglītošanās process ir kas vairāk par gūglēšanu, jūtūbošanos un palasīšanos šur un tur. Jaunas prasmes un iemaņas tiek apgūtas visdažādākajās un pat banālākajās dzīves situācijās. Izklaides portālu patērēšana nebūt netraucē izglītoties, ja vien tavas intelektuàlās vācelītes kapacitāte nav ierobežota.

  17. Paldies, Ausma!
    Man patika šī vieta: “Ironija Aristoteļa skatījumā nebija netikums, taču īsteni tikumīgs cilvēks, viņaprāt, nedrīkstēja būt ironisks.”

  18. Ausma Cimdiņa,
    vai Hotline Bling vārdi arī ir ironiski?

    “These days, all I do is
    Wonder if you’re bendin’ over backwards for someone else
    Wonder if you’re rolling up a backwoods for someone else
    Doing things I taught you gettin’ nasty for someone else
    You don’t need no one else
    You don’t need nobody else, no
    Why you never alone
    Why you always touching road
    Used to always stay at home, be a good girl
    You was in the zone, yeah
    You should just be yourself
    Right now, you’re someone else”.

    Kas vēl bez ironijas man būtu jāatpazīst? Stāsti man vēl, būšu tavs Vikipēdijas skolnieks.

  19. Fēnikss ir mana universitāte, man ceļš uz jaunām atklāsmēm. Pat nemani kā zūd agrāk uztrenētās prāta spējas. Iesaku visiem!
    Reklāmu apmaksā – Students.

  20. Antihipa minēto piebikstīšanas mietu skaits ir bezgalīgs. To cietie gali ikdienu duras neskaitāmu ar ego apveltītu būtņu mīkstumos. Pasaki, kurš miets tev tīk (riebj) visvairāk, un es pateikšu, ēēē… piemēram, kāda ir tava horoskopa zīmes.

  21. Ai, tak pisiet dirst, narcisu intelektuāļi.
    Jūsu darbu kopaina ir nihilistiska attieksme pret visu. Tā nav iespējams iegūt nekādu sabiedrības atbalstu vai pat vēlmi iedziļināties Jūsu rakstītajā un atrast vārdus “starp rindām”. Pašos pirmsākumos biju diezgan liels Jūsu fans, kopš Benvenuto parādīšanās vispār wow. Bet īsi pēc tam viss aizgāja galīgā d..
    Tauta nekad nav vainīga pie situācijas, pat nievājot “delfu.lv” komentētājus Jūsu izteikumi viņiem tikai attālina Jūs no sabiedrības.
    Ja vēl kāds vēstījums jūsos ir palicis, tad tas būs aktuāls tikai kompleksu māktu hipsteru vidū. Kuriem liekas, ka ņirgāties par cilvēkiem ir kruta un tas padara viņu dzīvi mazāk nožēlojamu.

  22. Mainot pieeju no pliki ākstīgā uz tādu, kas pauž veselīgi kritiskas, domāšanas pazīmes, Cehs viennozīmīgi zaudē daļu no savas sākotnējās nešpetni ciniskās un pohujīgās dukas. Līdz šim liela daļa no Ceha satura bija, ja ne audzēta uz šāda mēslojuma, tad viennozīmīgi tā rašanos veicināja šajā pašā komentāru sadaļā un Ceha ciemiņu galvās. Savā ziņā Cehs bija anti-argumentācijas templis.

    Var jau būt, ka pa lielam vispār humors balstās argumentācijas ziņā šmurgulīgos stereotipos, klišejās, falšos nošķīrumos utt. Un tikai atpazīstot šīs šmurgulības un saprotot, ka šajā kontekstā tas ir ok, cilvēks saprot, ka tas un tas ir joks, nevis satīrisks arguments. Katrā ziņā ceru, ka jums izdosies saglabāt asumu, vienlaikus kļūstot kaut kādā ziņā pieaugušākiem, atbildīgākiem pret tēmām, kas šķiet svarīgas.

    Un piedodiet par šo apgrēcīgo, nepietiekami cehaino komentāru.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *