Mārketings, reklāma, brendings un sviesta laboratorija. Kāds tam visam ir sakars ar alu?
Tieši tā – nekāds. Bet kaut kādā veidā tomēr reklāmas darboņi pamanās sagandēt pat šo putojošo spēka dziru. Zemāk iztirzāsim dažus piemērus.
Teiksim, Dzintara alus – no dzintara gabaliņiem? Dzintara krāsā? No dzintara jūras ūdens? Kaut kāds politisks vēstījums varbūt ietērpts nosaukumā? Vienkārši smieklīgi un vienīgā asociācija, kas var rasties loģiski domājošam cilvēkam ir sveķiem, kas tūkstošiem gadu mirkuši jūras smiltīs. Dārgakmeņi lol.
Un Trīs iesalu alus? Vēl varēja to nosaukt par trīs iesalu, ūdens un rauga alu. Sastāvdaļu uzskaitītāji mārektologi – kas var būt bīstamāks. Apinītis arī ir nopērkams. Lieliski. Varbūt alus ‘raugs’ arī varētu tikt iezīmolots? Vai ‘Raudziņs’? ‘Raugumiņš’? Un pēc tam protams alus ‘Ūdens’ – nevar jau aizmirst svarīgāko sastāvdaļu. Un klāt reklāmas kampaņu ar ūdens šalkoņu un čāpstinošu idiotu, kurš slavē tieši šo šļūdoņa ūdeni no kura radīts šis brīnumiņš. Ģēniji.
Un alus Senču – tas ir tā kā pēc senču receptēm? Un pārējie ali nav? Pārējiem recepte ir kaut kāda jauna, nesen izgudrota? Alus tiek taisīts jau tūkstošiem gadu, kopš ļautiņi saprata ka var raudzēt visu iespējamo un no tā dabūt dažāda kalibra apdolbīšanās pamatlīdzekļus. Tāpat, kā Lāčplēša alus – skaidrs, ka pats Lāčplēsis droši vien bij normāli pielicies miezīti, jo kurš gan skaidrā prātā plēsīs lācim ausis nost? Skaidrā to var iedomāties darīt tikai dzimis kretīns. Uz pudeles viņiem vajadzēja uzpleismentot asiņainas ķepainīša austiņas, un otrā pusē pašu noslepkavoto lācīti. Un palaist nākošos sērijas alus – Kājrāvis, Acspiedis un Mugurlauzis. Senču varoņdarbi mans dibengals.
Piebalgas. Kas tas tāds? Kas tā Balga tāda ir? Kaut kāds skuķis? Bufetniece? Un kāpēc uz etiķetes kaut kāds pensionārs? Tāpat kā Minhauzens – lieliska ideja, tirgot preci ar krāpnieka vārdu. Krāpnieka ar aristokrāta pretenzijām. Cenšamies noķert divas dažādas mērķauditorijas un pat neslēpjam zināmus melus? Nākošā marka varētu būt Grāfs Ponci, Hercogs Medoffs un MMM Gaišais. Tāpat kā Pilzenes alus. Tāds īsteni lepns. Ar saknēm ārzemēs. Ka tik ne arī. Jāsāk ražot tad arī ‘Bavārijas’ un ‘Mazāzijas’ ali. Vai arī vienkārši jāspiež uz būtisko un jārada ‘Ārzemju’ alus šķirne. ‘Importa’, jo tā skan kvalitatīvāk.
Oriģinālais. Tātad šī marka ir oriģināls Tērvetes ražojums, kamēr pārējie ne tik ļoti? Pārējie ir neoriģināli? Vai arī varbūt kaut kur tiek taisīti viltus tērvetīši? Kontrfakts?
Optima līnija. Pilnīgs murgs – alus nevar būt līnija. alus ir šķidrums. Nevis līnija. Un kā līnija vispār var būt optimāla? Ir arī neoptimālas līnijas? Ģeometriskais sviests. Tālāk mūs sagaida tikai ‘Optima punkts’ jo var jau iet tikai vienkāršošanas virzienā. Ja ne punkts, tad varbūt ‘leņķis’. Vai arī sīnuss. Tas viss vispār ietu labi kopā ar grādiem. ‘Optima tangenss – līnija pret punktu, 9 grādi, tiecas uz divi’
Un kapēc tiek piedāvāts Nefiltrētais? Tas ir kā – netīrs alus? Kāpēc lai cilvēki tādu pirktu? Viņi ko – kaut kādi netīreļi, kam patīk speciāli iegādāties draņķīgāko produktu? ‘Mēs īpaši jums esam sagatavojuši preci, kura nav pabeigta līdz galam. Vienkārši izlaidām pāris soļus, jo tā ir lētāk un jums jau tā patiks labāk. Mēs negribam būt kā visi. Pērciet mūsu Neraudzēto alu!’ Un Nefiltrētais vispār izklausās tikai un vienīgi pēc piena zupas plēves.
Īpašais – pārējie tātad ir parastie? Kā veļaspulveru reklāmās? Viens ir īpašāks, pārējie pelēkā masa. Droši vien medaļas arī sakabinātas virsū. Jo alus ir īpašs. Tāpat kā Mītavas alus. Ko tur diez min? Kurš ko? Gailis vistu? Smieklīgi. gluži kā Užavas – nevar saprast, vai nu izsauc žāvas, vai arī kāds kaut kur ir nožāvies. Vai arī vienkārši užass. Uz eža.
Valmiermuižas – tiešām? muižas? Mēs dzīvojam 21ajā gadsimtā, Latvijā nav neviena sūda muižnieka, kur nu vēl muižnieka alus darītāja. Pilnīgs no pirksta izzīsts feiks.
Brengulis ir kaut kāds brangais alus ar drukas kļūdu nosaukumā, ko visiem ir bijis slinkums izlabot. Un kā alus varbūt brangs? Alus ir dzēriens. Tāpat kā Madonas alus – kas acīmredzami ir mēģinājums uzvārīties uz dziedātājas Madonnas vārda – brīnums kā viņa vēl nav viņus ietiesājusi pazemē! Brangi. Vienkārši brangi.
Brūveris – izklausās kā pilnīgs Aldara pakaļdarinājums. Gribējām kreatīvāk – sanāca kā parasti. Un pats Aldaris – saukt alus darītavu par aldari ir tāpat kā maizes ceptuvi par ‘maizes ceptuvi’ vai piena kombinātu par ‘piena kombinātu’. Pilnīga grupa ‘Grupa’. Nevar pat saprast kur tur tās saknes vairāk stiepjās – uz milzīgu pašlepnumu vai arī uz pseidomāksliniecisku iztaisīšanos.
Bija laiki, kad uz aliem norādīja kaloritāti … ;)
Piekrītu kādiem 5% teksta. Pārējais šoreiz ir sekli.
Kā tāds atšālējies miestiņš, he he
Alus Labrīt ir ģeniāls nosaukums. Fantastika! Uzdrukāšu uz maikas to bildi.
Walteru aizmirsāt….
Ai šitās reklāmistu tēmas un brendu analīze, kautkā liekas, ka nav CEHA cienīgas
sūds.
http://bit.ly/d6H3hx
Mazliet tasnības tajā visā ir, bet pa lielam – sūds.
mjā, skumji to teikt, taču šis nav diez ko izdevies. Sajūta, ka rakstījis reklāmas guru Agris.
Jā, baigais sūds šoreiz sanācis. Gan jau.
sūds. Kādēļ cehā neražo skrūves un nedrāž vārpstiņas? Treneris laikam pārtrennējies.
vājš alus trennerim sanācis.
Man gan patika raksts un pārcilātās tēmas. it sevišķi Optima Punkts.
ir kādi patiesi pierādījumi, kur un kā ražo Alu? Vai šis ir vienkārši anti marketinga triks? Nav svarīgi kas tas pa nosaukumu, un no kā viņš ir cēlies. Ir svarīga Garša. ja te kāds no komentētājiem ir izbaudījis, patieso alus Garšu un salīdzinājis ar citām, tad tas top skaidrs, kura alus darītava ir feiks un kura ir legit