Kartona X faktors

Mēs regulāri saņemam lasītāju iesūtītus gabalus, taču visbiežāk CEHS.lv vecajo padome pieņem lēmumu, ka tas ir bijis vai nu sūds, vai pārāk garš, vai vienkārši padome bijusi pārāk skaidrā, lai izvērtētu. Vairāku apstākļu sakritības rezultātā mēs šoreiz piedāvājam lasīt apskatu par jauno O-Kartes akadēmiju jeb X-Faktoru, ko iesūtījis anonīms lasītājs, kurš parakstījies kā Rāzns Ezers.

Ja arī tu vēlies mums atrādīt savu kreatīvu, tad, neapsolot to publicēt vai atbildēt, vari provēt atsūtīt uz cehslv@gmail.com.

Mums radās aizdomas par to, ka pašmāju “X faktors” varētu būt tāda nedaudz parodija uz citu valstu piemēru fona jau tad, kad pirmajās atlasēs novērojām, ka mūsējie nav varējuši izprintēt baneri pietiekami lielos izmēros – tā, lai fotogrāfijās tas neizskatītos debili. Mūsu aizdomas par to, ka varētu nebūt labi, pastiprināja arī pieredze klātienē, kad MTG darboņi rāvās mellās miesās, lai no nelielajām skatītāju masām vismaz vienā punktā sastiķētu kopā pūli, uz kuru koncentrēt kameras. Arī no kartona salīmētais šova logo tirdzniecības centros neraisīja pacilātas sajūtas par to, ko mūsu bāleliņi būs spējīgi izdarīt ar pasaulslavenā talantu šova franšīzi. Visbeidzot mums gribētos uzņemties atbildību un atvainoties Sony Music, ka pirmās sezonas uzvarētāja garadarbs izčabēja līdz ar dažiem klausījumiem mūzikas straumēšanas vietnē Spotify.

Bet nu, nav jau tā, ka pirmās sezonas uzvarētājs Arturs Gruzdiņš būtu ieguvis pliku neko – pēc šova viņš ir gatavojis ēst kopā ar Roberto ļoti skatītā TV kanālā, gatavojis ēst un ēdis arī TV3 šovā “Vakariņas četratā”. Vēl Arturam laimējies izdzīvot arī to diezgan neveiklo sajūtu ikreiz, kad viņu publiski piesaka kā X faktors 1. sezonas uzvarētāju, jo tas parasti notiek kulinārijas šovos, nevis izpārdotā Vemblija stadionā vai vismaz pašmāju Palladiumā, kur satilpst kudiš vairāk miljonu skatītāju nekā Priekuļu kultūras namā.

Bet ok, pirmoreiz nesanāca, mēģināsim vēlreiz – varbūt otrreiz sanāks labāk. Tādā ziņā jauki, ka šogad uz atlasi ieradās emocionālā Katja no Baltkrievijas, prezentējot sakarīgu vokālu un priecējot visu patriotu sirdis ar jauniegūtajām latviešu valodas zināšanām. Nav gan nesatricināmas pārliecības, ka šis būs tas gadījums, pēc kura Sony Music korķēs vaļā šampi, nespējot vien nopriecāties, ka Latvijā uztaisīja to X faktoru, taču pārējo dalībnieku sniegums arī diez vai būtu sagādājis šādu gandarījumu. Toties mēs tikām pie vēl vienas grupas “Nando”, bariņa ar bekvokālistiem un veselas paaudzes šlāgerkanālam. Ā, vēl mums tagad ir Markus Rivas hip-hopa versija. Taču nepārprotiet – kamēr mēs metam akmentiņus dalībnieku dārziņā, Vecrīgas bruģa gabalus savā dārziņā izpelnījušies mentori. Proti, pārāk bieži šovu gaitā neloģiskas šķita dziesmu izvēles (ja nu vienīgi dziedoņus mērķtiecīgi gatavoja šlāgerkanālam), izraudzītie mākslinieku tēli nereti šķita klišejiski, garlaicīgi un visādi citādi ļoti tālu no tādiem, ar kuriem Sony Music no tiesas būtu gatavi slēgt līgumu.

Žūrija ar savu vērtējumu un izvēli pārsteidza atlasēs – šķiet, mentori bija aizrāvušies ar domu, ka ir šīs spēles MVP, aizmirstot patiesos MVP – reitingus, ko nodrošina dīvāna eksperti, saukti arī par skatītājiem, atbalstītājiem un faniem. Viņu loks līdz ar šova virzību uz finālu stabili saruka, un bez skatītāju bāzes šo šovu organizēt ir tikpat bezjēdzīgi, kā klausīties par kukuļošanu apcietinātā Leonīda Bemhena pretkorupcijas konferencei sagatavoto referātu “Sabiedriskā transporta pakalpojumi – ir vai nav riski” (visu cieņu par darba praktisko daļu). Tāpēc uzskatām, ka dīvāna eksperti bija tiesīgi pieprasīt žūrijas demisiju uzreiz pēc tam, kad tika izbrāķēta meitene ratiņkrēslā ar spēcīgu vēstījumu un labu balsi, kas turklāt vēl ir paralimpiete, kā arī gaužām bēdīgais džekiņš Marks, kurš publiski paziņoja, ka cīnās ar depresiju, un tad nolika visus uz pauzes ar popsīgo, skanīgo balsi.

Šos stāstus taču varēja tiražēt medijos, ceļot raidījuma reitingus, vēl turklāt uztaisoties par sociāli atbildīgiem, tā teikt, X faktors palīdz norādīt uz samilzušām problēmām sabiedrībā – attieksmi pret cilvēkiem ar invaliditāti vai psihoemocionālas veselības problēmām. To, starp citu, veiksmīgi darījuši, piemēram, Lielbritānijas X faktora dižgari, saprotot, ka emocionālus cilvēkstāstus bieži vien var pārdot efektīvāk par vienkārši labu vokālu. Tas laikam arī ir tas skaļi daudzinātais un cītīgi meklētais x faktors: personība, stāsts + balss.

Mēs gan tiešām novērtējam producentu centienus mēģināt šo šovu padarīt kaut cik atbilstošu pasaules standartiem – pērn paveicās ar grupas “Hurts” koncertu arēnā “Rīga”, tad nu sanāca arī pie reizes pielauzt šos ierakstīt dziesmu X faktors studijā, lai finālā viņus TV skatītājiem neveikli pieteiktu kā lielos viesmāksliniekus. Šogad mūs pārsteidza vēl vairāk – ierakstīja un tikpat neveikli fināla raidījumā iemontēja Dona un Ozola priekšnesumu, tādā ziņā neslikts kompliments abiem. Kauč Jāni Jubaltu uzraut “Spogulīt, spogulīt” Aija varēja reāllaikā pierunāt – dzirdēju, ka viņš čomiem uzspēlēt piekrīt bez samaksas. Bet, protams, visu cieņu par konsekvenci – šāda pieeja – iepriekš ierakstīt pašmāju māksliniekus – iederas vienā atvilktnē ar baneri neīstos izmēros un kartona logo. Teiksiet, ka mums nav tik daudz naudas kā, piemēram, Lielbritānijai? Tad man ir jautājums, kādēļ, piemēram, Ukraina ir spējusi savu X faktoru izveidot tādu, kuru skatoties facepalm var atlikt? Iespējams, ka šis ir brīdis atzīt, ka kaut ko mēs te darām nepareizi, varbūt vienkārši neesam gatavi šāda mēroga projektam.

Bet nu, bez stresa – mēs mēģināsim atkal, un varbūt nākamreiz mums sanāks vismaz vēl vienas “Tautumeitas”. Tur Reynsi pērn tomēr diezgan ok pastrādāja, un meitenēm tā lieta pakustējās uz priekšu. Bet tikmēr varam turpināt priecāties par šīs sezonas sauso atlikumu – joku par miljoniem klausītāju Priekuļos.

Markus Zelta Biksiņās

8 Replies to “Kartona X faktors”

  1. Kas ir x faktors??? Vēl viena nezināma ģenētikas anomālija?
    GATAVS pieci burbuļi pie ieplīsuša fona un ekrāna.
    Ilze jāsveic ar Lienes nenoskaušanu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *